Blog

Co je email marketing

31.08.2016

Už jste slyšeli o marketingu? Jasně, že slyšeli. A co takhle email marketing? Jak vlastně vznikl? V každém případě email marketing má kořeny již v roce 1971. Zprvu se jednalo o vyloženě vojenský nástroj, který měl zajistit komunikaci mezi stanovišti jednoho vojska.

Na začátku jsem stvořil zemi… nebo to bylo tehdy, když jsem byl ještě malou opičkou? Ať to bylo, jak chtělo, tak se až takhle daleko vracet nebudeme. V každém případě email marketing má kořeny již v roce 1971. Zprvu se jednalo o vyloženě vojenský nástroj, který měl zajistit komunikaci mezi stanovišti jednoho vojska.

Pro komunikaci byl vynalezen zavináč (@) tak, jak jej známe dnes. Zavináč určoval mezník mezi komu a kam zprávu poslat, tedy komu@kam. Zbývající část dnešní podoby emailové adresy vznikla až při rozšiřování v rámci celého světa. (.cz, .eu, .com apod.).

Nikdo v těch dobách netušil, že byl vynalezen nástroj marketingové komunikace, který bude tak oblíbený a úspěšný. I v současné době má pořád email marketing váhu a hodnotu. Existují sice i další modernější nástroje, ale email marketing je svým způsobem stále efektivní, když s ním umíte správně pracovat.

Když se řekne email marketing, většina z vás si představí otravné emaily, které dostáváte dennodenně emailem. Je pravdou, že mnoho firem neumí správně využít potenciál email marketingu. Píší nesmyslné zprávy, které nikoho nezajímají.

Důležité je vědět, jak správně na email marketing. Vše záleží jen na nás marketérech a podnikatelích. Přesvědčit potenciální i stávající zákazníky, že jim naše newslettery pomohou a prospějí, není nic jednoduchého. Ale jak na to?

Stačí připravit přívětivý registrační formulář na vašich stránkách, vhodně jej umístit a jasně popsat, co získáte registrací pro odběr newsletteru. Již teď máte z poloviny vyhráno.

 Jakmile máte adresy registrovaných piště jim a to pravidelně. Ukážete jim tak, že si jejich přízeň zasloužíte a dokážete jim nabídnout to, co hledají. Jednoduchý a poutavý text proložte videi či obrázky. Video se v současné době těší velké oblibě. Avšak automatické spouštění není úplně optimální variantou. Před video vložte krátký popis, co ve videu může zákazník očekávat a ten se sám rozhodne, zda si jej spustí.

Posíláte-li zákazníkům firemní newsletter, vyplatí se mít připravené šablony, do které text emailu lehce vložíte a můžete odesílat. Hlavní je, že si zákazník zvykne na váš vizuál newsletteru a dopředu bude vědět, kde co najde.

V době sociálních sítí a sociální interakce umístěte do newsletteru také odkazy na vaše sociální sítě, kde vás mohou vaši věrní fanoušci sledovat. Sdílení obsahu na základě doporučení je v současné době velmi oblíbené a mnoho lidí se doporučením řídí.

No vida a máme hotovo. Nakonec jen stačí newsletter otestovat. Nejlépe pomocí A/B testování, kde si můžete mimo jiné vyzkoušet, která verze newsletteru bude lepší. Můžete tak otestovat jak grafické provedení, tak také textovou stránku včetně předmětu emailu.

A co předmět emailu?

 Předmět emailu není radno zanedbávat zejména proto, že na jeho základě se rozhodnete, zda email otevřete či nikoli. Nemyslíte, že je škoda mít vše perfektně vyšperkované a pokazit si to špatně napsaným předmětem? Váš newsletter pak s největší pravděpodobností skončí v koši či ve spamovém filtru.

Vyhodnocování by mělo být povinné

Třešničkou celého procesu je vyhodnocování kampaně. To vám pomůže zaměřit se na nedostatky a získat jednoduše zpětnou vazbu. Pokud kampaně nevyhodnocujete, jak můžete vědět, že mají smysl? Zda je nebo není potřeba cokoli změnit, ať už v textu či grafice?

 

Teď už byste měli mít všechny tipy, které potřebujete pro správné nastartování vašeho email marketingu. Tak hurá do toho a část je hotovo! Jen praxí zjistíte, co vám skutečně funguje. Frekvenci rozesílání si stanovte na základě promyšlené strategie. Pokud nemáte obsah, který se zákazníky chcete sdílet a který by zákazníky zajímal, nemá cenu se do emailingu pouštět.