Blog

Marketing Festival v kostce

04.11.2016

Marketing Festival 2016 je za námi a ten následující se už pomalu blíží.

Pro mnohé začal Marketing Festival již ve čtvrtek, díky přidružené akci E-shopista. Zde se objevila Alza.cz, která přitáhla hojnou účast nejen e-shopistů. 

Dozvěděli jsme se mnoho zajímavých informací například i to, jak je pro Alzu důležitý branding či jaké to je být „top of mind“ ve více kategoriích produktů.

Reálná čísla chyběla, což byla trochu škoda. Na druhou stranu, kdo vám řekne, jaký má obrat, marže či rozpočty? To asi málokdo. Nicméně účast Alzy na Marketing Festivalu nám mnohé přinesla.

Poté následovaly další přednášky a řečníci z oblasti PPC Offline. Tato oblast celkově vycházela z mindsetu back to basic. Mohli jsme si poslechnout analytické přednášky pro milovníky PPC, ale také zajímavosti z oboru nebo to, jak přistupují špičky českého PPC trhu k zakládání a strukturování svých kampaní.

SEO is not dead

Páteční ráno zahájil Marcus Tober a jeho přednáška SEO has Changed Forever. To už je Marketing Festival v plném proudu a místnosti se plní nedočkavými markeťáky. Spousta lidí si myslí, že SEO je mrtvé, ale Marcus Tober přivedl tento názor na pravou míru: „Traditional ranking factors are dead, but SEO is not dead.“

Své tvrzení podtrhnul vyprávěním o neustálých změnách a nutnosti adaptace faktorů pro vyhledávače. Přiblížil nám samotnou práci vyhledávačů s kontextem, ale také práci na základě předchozích hledání. Co bychom také čekali, v dnešním „digisvětě“ se vše neustále mění a vyvíjí. Bylo by tedy divné, kdyby vyhledávání zůstalo beze změny.

Data Science aneb lehké laškování s daty

Další přednáška nám připomněla, co je Data Science. Přednášky se ujal Lukas Vermeer, který barvitě vysvětlil, že pro vědu jsou podstatná data. Nemusí jít při tom ani o Big Data. Základní principy jsou totiž aplikovatelné téměř všude, zásadní je otázka škálování.

Kouzlo ale není v tom umět s daty pracovat, důležité je umět data správně přečíst a analyzovat. Což jsme mohli vidět také v praxi na názorných příkladech chyb, které marketéři při analýze často dělají.

Sleva se ne vždy vyplatí

Kevin Hillstrom nás seznámil s faktem, že se slevami máme zacházet opatrně. Množství sportovních analogií ve vztahu k e-commerce ne vždy přesně pasovaly do kontextu, ale i tak jsme se dozvěděli zajímavosti o slevových akcí a jejich dopadu na psychiku člověka.

Letem světem s programmatic ad

Závěrem dopoledních přednášek byla panelová diskuze na téma programmatic. Panelové diskuze se ujal David Špinar, který si pro nás připravil pět odborníků. Byli zde zástupci jak ze strany DSP platformy či advertisera, tak také agentury.

Velmi zajímavé byly hlavně názory na omezení cookies v rámci evropské legislativy a pro ad blocking či finanční náročnost programatické platformy pro klienty. Škoda jen, že na jednotlivá témata nebylo více času.

Data vs. SEO challenger

Po vydatném obědě se nikomu už nic nechtělo. Ale když se slova ujala česká datová analytička Lucie Šperková, každý ožil. Lucie vysvětlovala výhody a nevýhody různých atribučních modelů a jejich řešení. Cílem bylo ukázat přesun od last-click k data driven attribution. Vše také demonstrovala na reálném příkladu.

Následoval Colin Woon, SEO leader O2 pro UK, který vystoupil na téma The bigger business, the bigger SEO challenger. Škoda jen, že se Colin v přednášce sám ztrácel, natož pak posluchači, kteří přestávali po chvíli vnímat. Nicméně hlavním cílem Colina bylo vyzdvihnout význam SEO a jeho podstatnou roli v užívání. Druhou věcí byla skutečnost, že toto „parazitování“ na úkor jiných brandů, trafficu (návštěvnosti webu) apod., s ním moc lidí nesdílelo.

Z každého soudku trochu

Opětovnou pozornost vzbudily případové studie, které byly příjemným probráním již usínajících markeťáků. První ze studií byla zaměřena na využití crowfundingu přes kickstarter a jeho marketování. Ve druhé jsme řešili nový přístup k HR pomocí digitálního marketingu, což bylo pro některé novinkou.

Využití automatizace v rámci Shopping Ads skrývala třetí studie. A jako poslední byla na řadě studie pro všechny pisálky a copywritery, zaměřená na content marketing a SEO v rámci DIY trhu.

Budíček na konec s animovanými hrdiny

Asi nejzábavnější přednáška celého Marketing Festivalu nás čekala v pátek v podvečer. Slova se ujal Michal Pastier, který se s námi podělil o svou inspiraci v oblasti marketingu. Přednáška byla velmi vtipně pojatá, možná i proto, že pojednávala o animovaných hrdinech našeho mládí. Jako příklady zde byly uváděny postavičky jako Bugs Bunny, Kojot Wilda a Road Runner či oblíbený pes Ftefan z Kofoly.

Michal Pastier se zaměřoval zejména na vytvoření unikátní postavičky, která je pro společnost klíčová. Následuje virální šíření takto ztvárněné postavičky samotnými uživateli.

Pokud se společnosti podaří spojit unikátní postavičku se svou značkou či produktem, vytváří si tak pevnější pouto s koncovým zákazníkem.

Když k tomu navíc připojíte správné umístění, může se stát, že s počtem zhlédnutých reklam si postavičku oblíbíte víc a víc. To se povedlo perfektně potvrdit Kofole a jejich jedinečnému ztvárnění šišlajícího psa Ftefana. Zkuste sami zapátrat v mysli a říct si, jestli jste si psa Ftefana oblíbili hned od začátku, nebo zda to bylo až po nějaké chvíli.

No zkrátka parádní závěr celého pátečního dne!

Hlavně nezapomeňme na lidi

Těžké ráno po páteční afterparty čekal hlavně na PPCčkaře. Sobotní blok přednášek totiž odstartoval Jim Banks ruku v ruce s PPC a s vlastními postřehy a zkušenostmi, že zvládnout se dá všechno. Seznámil nás s filosofií, jak najít chyby v Google a jak je obejít či jak vyřešit restrikce v různých kategoriích AdWords. Podělil se nejen se svými úspěchy, ale zmínil také chyby, kterých se dopustil.

Důležité ale je nezapomenout ve všem tom zdokonalování nástrojů a obcházení robotů na ty, kdo stojí v jádru problému. A tím je zákazník, člověk, který chce lehce najít to, co hledá a potřebuje.  

Automatizace hudbou budoucnosti?

Na téma navazovala přednáška Fredericka Vallaeyse, která se zabývala budoucností PPC v souladu s automatizací. Velmi zajímavá přednáška, která nabádala k zamyšlení. Proč dělat automatizaci? Jak nejlépe se jí chopit? A jaké výsledky můžeme očekávat? To jsou otázky, se kterými si Frederick pohrával. Automatizace hraje klíčovou roli zejména u firem, které pracují s obrovskými objemy PPC reklam, kterou je i jeho společnost Optymayer.

Tvorba uživatelské zkušenosti

Dopoledne uzavřel Stephen P. Anderson se svým přístupem k UX, kterým ohromil mnoho posluchačů. Stěžejní je tvorba uživatelské zkušenosti a to, jak k ní přistupujeme. Uživatelskou zkušenost totiž nelze tvořit, za to je možné ji ovlivňovat a v rámci mantinelů vést. Emoce jsou silným pojítkem a u designu webů či aplikací to platí stonásobně.

V prvé řadě bychom se měli zaměřovat na emoce a jak je v zákaznících vyvolávat. Samozřejmě, že nám jde o ty žádané. S vyvolanými pocity se pak lépe pracuje.

Při tvorbě webů nesmíme polevit, dokud nedosáhneme pocitu, který chceme vzbudit. To nám zajistí komunikace se zákazníky. A pokud ani ta nezabere, musíme se podívat na situaci z jiného úhlu pohledu. Řešení často leží přímo před námi, ale nevidíme jej. Změna pohledu nám většinou pomůže vše odhalit.

Čas na případovky nebo snad přepadovky?

Po náročné obědové přestávce jsme se vrhli na případové studie. Jako první vystoupil Avast s  A/B/C/D testováním a možnostmi, jak lze vylepšovat vlastní cross-sell kampaně. Využitím e-mail marketingu vše pokračovalo. Je zajímavé a zároveň důležité pochopit, že i přes každodenní bombardování různými akcemi a slevami, stále na akce slyšíme.

Jan Řezáč nám představil případovou studii zaměřenou na zvyšování návštěvnosti webu. Opět se jednalo o velmi poučné a zajímavé téma.

A teď něco pro copíky. Další studie byla zaměřená na content marketing, kterou představila společnost Tchibo. Je vidět, že tato úspěšná značka pracuje s obsahem velmi dobře. Stačí se jen podívat na jejich blog. Psaní na tak širokou skupinu s běžnými tématy je obdivuhodná.

Na to navázala Andrea Hurychová, která nám představila případovou studii na téma budování úspěšného YouTube kanálu pro Český olympijský tým. Představila nám, jak je důležité pracovat s influencery správně.

Tento způsob vám může přinést mnoho pozitivního, zejména jedná-li se o aktuální téma či novinky. Je zapotřebí promítnout aktuálnost a rychlou reakci do každé činnosti. Příkladem může být zveřejnění vítězného videa už 5 minut po jeho skutečném vítězství. 

A máme tady poslední případovku, která pochází asi z nejznámější české digitální agentury H1. Ta nás seznámila s problematikou, jak vyřešit content marketing pro 3,5 milionu domácností v Česku. Záleží především na vhodné kombinaci aktivit copywritingu, SEO, UX a PPC, která vám dokáže ušetřit nemalé peníze z rozpočtu.

Zneužití Google aneb za hranice AdWords

Po sérii případových studií vystoupil Jonas Viksten ze švédského XAXISU. Jonas nám vysvětloval, jak se jim povedlo propojit DMP přímo se systémem AdWords. Tím si sice zlepšily výsledky vyhledávání, ale není to zrovna použitelné pro menší agentury. Zejména povolení od Google na úpravu měřících kódů je zásadní a ne každý na něj dosáhne. Navíc to není úplně nedoporučováno, Google vám také může zamrazit účet.

Zajímavé téma a zpracování nám opět jen dokazuje, že budoucnost spočívá v datech a práci s nimi.

Skutečný borec na konec

Úplně poslední vystoupil borec Michael Lykke Aagaard, který se popral s tématem točícím se kolem fráze: „Nenuťte běžné uživatele zbytečně přemýšlet“. Zábavné pojetí této problematiky zůstane velmi dlouho v našich myslích.

Pojetí marketing - uživatel je zde chápáno jako čistě odlišné. Zatímco marketér vše vidí z pohledu analytického, tak uživatel naproti tomu spíš z pohledu pocitového, intuitivního. Čím dřív toto pochopíme, tím lépe a dříve se nám bude dařit.

Marketing Festival je u konce a mnoho z nás si odnáší cenné postřehy a myšlenky. Nechme se překvapit, co si pro nás pořadatelé na příští rok zase připraví.