Blog

Není propagace jako propagace! I ta negativní se počítá.

30.08.2016

Co to kreativita je? Kreativita neboli tvůrčí myšlení je proces, který máme všichni od narození. Avšak každý jej využívá v rozdílné míře. Proč tomu tak je? To je ta správná otázka. Za vším stojí právě výchova rodičů, přístupy učitelů ve škole a systém, který nás nutí se přizpůsobovat a nevyčnívat.

Rozhlédněte se kolem sebe? Co vidíte? V současnosti vidíme takové množství reklam, že jsme jimi zahlceni. Proto věnujeme pozornost pouze poutavým a zajímavým nápadům. A právě tady narážíme na problém - nedostatek tvůrčího myšlení. Zkuste se zamyslet, kdy jste viděli skutečně nápaditou propagaci. Je to těžké? Jak by také ne. Mnoho reklamních sdělení postrádá v současnosti jakoukoli smysluplnost a kreativitu.

Každé dítě má ve své podstatě bujnou fantazii a nápady jen hýří. Ale je to právě systém odměn a trestů, který jej donutí přizpůsobit se a netvořit. Je vám to povědomé? „Neplácej se v tom blátě nebo dostaneš na zadek. Nekresli na podlahu! Od kdy je sluníčko modré?“ Dítě si uvědomí, že je pro něj pohodlnější a jednodušší se podřídit a nijak nevyčnívat.

Později zjistíte, že je to vlastně špatně. Co ale teď s tím? Lehká rada - probuďte svou kreativitu! Jak ale na to?

Stalo se vám, že jste začali psát článek a po napsání prvního odstavce vám došla slova? Zasekli jste se a nemohli jste se pohnout z místa? První, co musíte udělat, je přepnout se do otevřeného módu myšlení, který odstraňuje překážky a omezení. Nejlepší způsob, jak toho docílit, je vyhledat klidné místo. Zavřete se třeba do vedlejší kanceláře, ať máte klid a nikdo vás neruší. Ponořte se do toku myšlenek a zkuste se podívat na problém z jiného úhlu pohledu.

Stále vás nic nenapadá?  Vyzkoušejte si tedy jednoduché cvičení pro lepší soustředění. Vezměte si do ruky jakýkoli předmět, co máte na stole např. hrnek nebo propisku. Pozorně si jej prohlédněte. Poté zavřete oči a zkoumaný předmět si představte v mysli včetně všech detailů. Čím konkrétněji si předmět dokážete vybavit, tím lépe.

V případě, že ta správná myšlenka stále ne a ne přijít, soustřeďte se spíše na množství myšlenek než na jejich kvalitu. Zpracujte klidně několik variant, které vás napadnou. Ten správný směr se nakonec objeví.

Někdy stojíme přímo před řešením problému, ale správnou cestu nevidíme. Proč? Neklademe si zkrátka ty správné otázky. Nedokážeme se odpoutat od toho jediného úhlu pohledu, který nás napadá. Vyzkoušejte si další jednoduché cvičení. Znáte otravné dětské otázky „A proč“? Vyzkoušejte si roli dítěte a sami sebe se takto ptejte. Tyto otázky nás dovedou na tu správnou cestu a pomohou nám se soustředěním.